חודש טוב • 10 דברים שרציתם לדעת על חודש אייר

    מזלו של החודש הוא השור. על כך נכתבו תילי תילים של הסברים. יש הסבר האומר כי האיכרים הקדמונים ייחסו את ברכת השדה באביב, לשור. השור הרתום למחרשה מפלח האדמה ומכינה לזריעה
    דוד גדנקן 2 Comment on חודש טוב • 10 דברים שרציתם לדעת על חודש אייר

    בהיסטוריה של עם ישראל חודש אייר הינו מרובה אירועים בעלי חשיבות רבה. נציין כמה מהם. בא' אייר –נצטווה משה רבנו לפקוד את בני ישראל דוד גדנקן עם עשרה דברים רציתם לדעת על חודש אייר

    מזלו של החודש הוא השור. על כך נכתבו תילי תילים של הסברים. יש הסבר האומר כי האיכרים הקדמונים ייחסו את ברכת השדה באביב, לשור. השור הרתום למחרשה מפלח האדמה ומכינה לזריעה
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבת ברכנו את החודש והיום, יום ראשון ל' ניסן א' דר"ח. 10 דברים שרציתם לדעת על חודש אייר.

    א.  חודש אייר הוא החודש השני בחודשי השנה למניין התורה, בה חודש ניסן הינו החודש הראשון. בספר שמות (פרק ט"ז פסוק א') נאמר: "ויסעו מאיילים ויבואו כל עדת בני ישראל אל מדבר סין, אשר בין אילים ובין סיני בחמשה עשר יום לחודש השני לצאתם מארץ מצרים. בפסוק הראשון בספר המדבר נאמר: "….באחד לחדש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים לאמר ". לפי הלוח העברי הנוהג כיום חודש אייר הינו החודש השמיני בשנה.

    ב.  שמו של חודש אייר, כרב שמותיהם של חודשי השנה, הובא מגלות בבל. מקור השם בשפה האכדית במילה "אירו " (האותיות א' וי' מנוקדות בקמץ), משמעות המילה בעברית המדוברת –אור.

    ג.  בספר מלכים א'  פרק ו' נאמר: "ויהי בשמונים שנה וארבע מאות שנה לצאת בני ישראל מארץ מצרים בשנה הרביעית בחודש זיו, הוא החודש השני למלוך שלמה על ישראל ויבן הבית לה'". חודש זיו הוא שם נוסף, תנכי, לחודש אייר.

    ד.  חודש זיו על שום מה? על שום שבחודש זה ניכר זיווה של השמש, בחודש זה היא זורחת בכל זוהרה. איכא דאמרי זיו! על שם הניצנים הרכים הנראים בארץ בחודש זה, זיו תרגומו ניצן. הסבר נוסף לשם חודש זיו. הדור שיצא ממצרים עמדו בחודש זה על זיוום והתכוננו בכל נפשם לקבל עליהם עול מלכות שמים, לקבל את התורה.

    ה.  לחודש אייר יש ייחודיות בתקופת הסנהדרין. כשהיו הסנהדרין מכריזים על ראש חודש אייר, בנוסף למשואות שהיו מדליקים, היו שולחים לקהילות ישראל שליחים מיוחדים מירושלים, להודיע אישית על קביעת מועד החודש. מה הרבותא בחודש אייר ? החשיבות הייתה להודיע לאלה שהיו טמאים בפסח ראשון, או משום מה לא יכלו היו להקריב קרבן פסח "ראשון" כהלכתו, שי"ד אייר הינו פסח שני ועליהם להקריב אז את קרבן הפסח.

    ו.  בחפירות שנערכו בתחילת המאה העשרים בתל גזר, מצא ארכיאולוג בריטי לוח עתיק יומין  (1908),ועליו כתובת בשפה שמית קדומה בת תשע שורות. לו זה קרוי וידוע כ"לוח גזר – לוח השנה החקלאי –העברי". לגבי חודש אייר נמצא הכתוב אומר: "ירחקצרשערמ" הפיענוח הוא: "ירח קציר שעורים" שם עתיק נוסף לחודש אייר.

    ז.  א' באייר יכול לחול רק בימים שני, שלישי, חמישי ושבת. על פי הלוח העברי הקבוע חודש אייר הינו "חודש חסר" דהיינו יש בו רק 29 ימים.

    ח.  המקובלים קוראים לחודש אייר חודש הרפואה. מדוע, הם רואים בשם החודש סימן ואות לסגולות רפואה והחלמה. אייר –ראשי תיבות  "אני ה' רופאך". חכמי הקבלה אומרים כי שורש חולי נובע מחיסרון, מחלה משורש חלל –חלל שנוצר בנפש האדם, כיוון שהתרחקנו קצת מקדושת הפסח נוצר אותו חלל. חודש אייר בחזרתנו לקדושה בהכנות (ספירת העומר) לקראת חג מתן תורה, הם ה"סגולה" למרפא שמביא עלינו הקב"ה-רופאך.

    ט.  מזלו של החודש הוא השור. על כך נכתבו תילי תילים של הסברים. יש הסבר האומר כי האיכרים הקדמונים ייחסו את ברכת השדה באביב, לשור. השור הרתום למחרשה מפלח האדמה ומכינה לזריעה. השדות מלאי העשב בחודש זה הוא המזון שזימן בורא עולם לשור היוצא לרעות ומזונו לפניו.  בקבלה  השור (מזל החודש) הוא הפר , הפר מסמל דין. ישנם פ"ר דינים. הפר שהיו מעלים קרבן בבית המקדש, קרבן מלשון קירוב, קירוב ע"מ לבטל הדין .

    י.   בהיסטוריה של עם ישראל חודש אייר הינו מרובה אירועים בעלי חשיבות רבה. נציין כמה מהם. בא' אייר –נצטווה משה רבנו לפקוד את בני ישראל. בב' אייר – החל שלמה המלך בבניית בית המקדש. בב' אייר – מת עלי הכהן ונשבה ארון הברית. בז' אייר – הייתה בתקופת בית שני, חנוכת חומות ירושלים. בי"ח אייר ל"ג בעומר, בו אנו מדליקים מדורות ונוהגים לפקוד את קברו של רבי שמעון בר יוחאי ואת קברו של בנו אלעזר.  בתקופתנו שלנו  – ד' באייר (השנה הוקדם ביום) הינו יום הזיכרון לחללי צה"ל. ה' באייר – הינו יום העצמאות לישראל (השנה נחוג אי"ה 68 שנים לתקומת המדינה) . בכ"ח אייר אנו חוגגים את יום שחרורה של ירושלים וחזרתנו להר הבית –מקום מקדשנו ולכותל המערבי – שריד בית מקדשנו.

    חודש טוב ומבורך.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      הנה עוד אירוע בעל חשיבות רבה בחודש אייר- נולדתי:)

    2. 1

      ציונים ,
      מה אתר חרדי מזכיר את אירועי יום העצמאות.
      השתגעתם?
      הייתכן?
      חזרו בכם ותמחקו את זה.
      תודה וחודש טוב